Goed om te weten

Een bannercarrousel op je website is niet (altijd) effectief

Je ziet ze steeds vaker, fancy carrousels op websites. De één nog fraaier dan de ander. Voor wie en waarom zouden we dat doen? Doen we het omdat we de site daar 'flashy' mee willen maken, of zijn ze ook echt effectief? Het lijkt zo'n mooie manier om verschillende items of berichten onder de aandacht te brengen in een beperkte ruimte op de website. Maar pas op, het kán ook contra-productief werken!

Neem bovenstaand voorbeeld van een carrousel met 4 banners. Om de paar seconden draait een nieuwe banner naar voren. De bedoeling ervan is dat de bezoeker doorklikt op één of meer van de banners om verder te lezen en zijn of haar interesse kenbaar maakt of ingaat op een aanbieding; een 'call to action'.

Het kan ook anders, beter!

Een onderzoek van AG Consult uit België suggereert dat in dit voorbeeld het gebruik van een carrousel is af te raden. Als de carrousel wordt vervangen door 4 kleinere statische banners, stijgt het aantal kliks met 28%.

En worden de 4 statische banners vervangen door 2 banners, dan stijgt het aantal kliks zelfs met 54% ten opzichte van de carrousel.

Het laatste wordt ook bevestigd door experimenten opgezet vanuit psychologisch onderzoek. Daar komt steeds naar voren dat hoe meer keuzes worden gepresenteerd, des te minder vaak daadwerkelijk een keuze wordt gemaakt.

Dit wil niet zeggen dat het gebruik van carrousels per definitie is af te raden, zolang we ons maar realiseren dat bewegende banners door veel bezoekers bewust of onbewust worden genegeerd. De inhoud van de carrousel zal dus vooral illustratief van aard moeten zijn.

Een bannercarrousel op je website is niet (altijd) effectief

Je ziet ze steeds vaker, fancy carrousels op websites. De één nog fraaier dan de ander. Voor wie en waarom zouden we dat doen? Doen we het omdat we de site daar 'flashy' mee willen maken, of zijn ze ook echt effectief? Het lijkt zo'n mooie manier om verschillende items of berichten onder de aandacht te brengen in een beperkte ruimte op de website. Maar pas op, het kán ook contra-productief werken!

Neem bovenstaand voorbeeld van een carrousel met 4 banners. Om de paar seconden draait een nieuwe banner naar voren. De bedoeling ervan is dat de bezoeker doorklikt op één of meer van de banners om verder te lezen en zijn of haar interesse kenbaar maakt of ingaat op een aanbieding; een 'call to action'.

Het kan ook anders, beter!